Selain Baik Untuk Ibu Hamil, 7 Khasiat Luar Biasa Buah Tin Ini Patut Anda Amalkan

Kongsikan di

Khasiat buah tin sudah cukup luar biasa sekali. Tidak hanya popular di kalangan masyarakat umum saja, tetapi manfaat buah tin juga telah disebutkan dalam Al-Qur'an, tepatnya di suat At-tin 1-2.

Berikut ini firman Allah SWT dalam Al-Qur’an dan hadis berkaitan khasiat buah tin bagi manusia.

” Demi buah tin dan buah zaitun, demi gunung thursina,” (at-Tin: 1-2)

Abu Darda radhiallahu’anhu juga meriwayatkan sabda Nabi bahwa:

“Sekiranya kukatakan ada buah-buahan yang turun dari surga maka itulah buah tin. Karena, buah-buahan surga itu tanpa biji. Makanlah ia, karena ia dapat menghentikan wasir dan bermanfaat menyembuhkan “  (Dituturkan oleh Ibnu Qayyim dalam Zaadul Ma’aad )”.

Antara khasiatnya ialah: 

1. Meluruhkan batu karang
Khasiat daun pohon tin atau ara selanjutnya adalah meluruhkan batu ginjal. Daun pohon ara mengandung saponin dan alkaloid yang bersifat diuretik, sifatnya inilah yang dapat melarutkan kotoran dan batu pada organ buah pinggang secara maksimum. Anda boleh mendapatkan khasiat daun ara tersebutr dengan merebus dan memakannya secara rutin setiap hari, usahakan sehari sekurang-kurangnya pengambilan sebanyak 1 kali sahaja.

2. Baik untuk semua peringkat umur
Dengan kandungan nutrisi yang cukup lengkap, membuat buah tin boleh dimakan siapa saja. Baik itu bermula dari kanak-kanak, ramaja, dewasa, dan juga warga tua. Untuk anak-anak, khasiat buah tin mampu mengoptimumkan pertumbuhan mereka, sedangkan untuk remaja anda boleh menggunakan buah ini untuk kecantikan dan diet. Buah tin bermanfaat untuk mencegah penuaan. 

3. Baik untuk ibu sedang mengandung dan baru saja melahirkan
Khasiat buah tin untuk ibu hamil sangat luar biasa. Dengan kandungan pelbagai nutrisi di dalamnya seperti asid folat, protein, serat, kalsium, dan pelbagai mineral semulajadi lain, mambuat buah satu ini cukup baik untuk mengoptimumkan pertumbuhan janin dalam kandungan. Buah tin atau ara tidak hanya bermanfaat saat kehamilan saja, tetapi kandungan zat besi dalam buah tersebut juga sangat baik untuk ibu yang baru saja melahirkan. Sebab menurut para ahli, ketika melahirkan seorang ibu akan mengalami kekurangan (kekurangan) banyak zat besi.

4. Merawat kesihatan dan kecantikan kulit
Kandungan  coumarins  diatas tidak hanya bermanfaat untuk mencegah kanser prostat saja, tetapi lebih dari itu kandungan tersebut juga mampu merawat kesihatan kulit.  Hal ini boleh terjadi kerana  coumarins  bersifat sebagai antioksidan yang mampu menangkal radikal bebas penyebab kulit menjadi rosak. bahkan kandunan vitamin C tinggi dalam buah tin juga dipercayai mampu mencerahkan kulit dengan mengoptimumkan pertumbuhan semula sel baru.

5. Mampu menurunkan berat badan
Buah tin kombinasi dengan susu sangat baik untuk meningkatkan berat badan, tetapi apabila anda ingin menurunkan berat badan sila pengambilan jus buah tin sahaja (tanpa tambahan susu). Menurut para ahli diet sihat seperti Dr OZ, kandungan serat terlarut dalam buah satu ini mampu mengikat lemak dalam badan dan membuangnya melalui sistem pencernaan. Namun untuk mendapatkan manfaat buah tin bagi diet secara maksimum, sila terapkan pula dengan melakukan olahraga secara rutin.

6. Mengatasi gangguan sistem pernafasan
Asma merupakan gejala sesak nafas yang disebabkan kerana adanya jangkitan keradangan pada bahagian saluran pernafasan tubuh, lebih tepatnya pada bahagian alveolus (saluran menuju paru). Untuk mengatasinya, anda boleh mengambil jus buah tin setiap harinya. dengan kandungan antibakterial dan antiseptik, jangkitan saluran pernafasan tersebut dapat diatasi dengan sangat mudah sekali.

7. Mengatasi sembelit
Sejak jaman dahulu kala buah tin sudah banyak digunakan sebagai herba pelawas asli. kandungan serat yang bersifat laktasif dalam buah ini dipercayai mampu menyembuhkan sembelit kronik. Khasiat buah tin tidak hanya mampu menyembuhkan sembelit kronik saja, tetapi dengan pengambilan secara rutin buah ini juga cukup baik untuk memelihara kesihatan sistem pencernaan tubuh anda.

8. Baik untuk pesakit Diabetes
Mungkin doktor akan menyarankan seorang pesakit diabetes untuk tidak mengambil makanan manis. Namun walaupun buah tin itu manis, kandungan glukosa dan fruktosa dalam buah ini tidak akan membuat kadar gula dalam darah anda naik.
loading...

0 Response to "Selain Baik Untuk Ibu Hamil, 7 Khasiat Luar Biasa Buah Tin Ini Patut Anda Amalkan"

Post a Comment