Kisah Sultan Abdul Hamid II membela kehormatan Rasulullah SAW

Kongsikan di


Pada akhir 1800-an, Sultan Abdul Hamid II mendapat laporan bahawa satu pementasan komedi berkenaan kehidupan Nabi Muhammad (ﷺ) sedang ditayangkan di sebuah teater di Paris, Perancis. Sebagai khalifah kepada seluruh umat Islam, Sultan Abdul Hamid II nekad untuk menamatkan teater ini kerana ini adalah satu penghinaan terhadap Islam.
Baginda menulis surat amaran kepada kerajaan Perancis supaya mereka menghentikan teater tersebut. Selepas berbincang mengenai perkara tersebut, kerajaan Perancis bukan sahaja menghentikan teater itu, bahkan mereka juga membuang pelakon-pelakon tersebut ke United Kingdom untuk memujuk sultan.
Selepas beberapa ketika, baginda mendapat tahu bahawa teater sama yang menghina umat Islam akan ditayangkan sekali lagi di London. Sultan Abdul Hamid II menjawab isu ini dan menulis surat kepada kerajaan British dengan amaran yang sama, dengan memaklumkan mereka bahawa teater itu telah diharamkan di Perancis baru-baru ini. Kerajaan British menjawab surat baginda dengan menyatakan “Ini bukan Perancis. Kami mempunyai kebebasan di wilayah kami.”
Setelah menerima surat ini, Sultan Abdul Hamid II menulis surat balas yang cukup agresif kepada British dan menyatakan: “Nenek moyang beta mempertaruhkan nyawa mereka tanpa ragu-ragu untuk kepentingan dan kejayaan Islam. Dalam isu ini, beta dengan segera akan memberikan arahan kepada semua umat Islam di seluruh dunia dan memaklumkan mereka tentang sikap sombong anda yang berterusan dan kedegilan untuk membenarkan teater yang menghina umat Islam ini diteruskan. SEKARANG ANDA PERLU MEMPERTIMBANGKAN APA YANG AKAN BERLAKU NANTI.”
Disebabkan British mempunyai hubungan diplomatik yang luas dengan Sultan Abdul Hamid II, mereka memahami dengan mendalam personaliti Sultan. Mereka sedar bahawa kata-kata baginda bukanlah satu ancaman kosong, dan dengan serta-merta mereka menamatkan teater tersebut.
loading...

0 Response to "Kisah Sultan Abdul Hamid II membela kehormatan Rasulullah SAW"

Post a Comment