Kenali SUSUK dan HUKUM SUSUK Menurut Islam

Kongsikan di

Di zaman ini, budaya susuk hangat diperkatakan semula. Kalau tidak silap, beberapa tahun lalu heboh fenomena pemakaian susuk di kalangan wanita dan lelaki yang percaya susuk membantu menjadi cantik, berani, dikasihi.

Menurut pengamal ilmu susuk, pemakaian susuk sangat berkesan dan bagi mereka, ini tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

Pengamal susuk turut mendakwa ada ilmu susuk menggunakan ayat suci Al-Quran dan sebab itu pemakaian susuk sangat mujarab di kalangan pelanggan mereka.

Ada kalangan pengamal susuk mendakwa ilmu mereka tidak melibatkan ilmu kebatinan atau ghaib bahkan boleh dijelaskan dari aspek saintifik.

Itu kata mereka yang daif tentang ajaran Islam atau sengaja mengaburi mata masyarakat Melayu yang tidak tahu pemakaian susuk haram supaya pengamal ilmu susuk mendapat ramai pelanggan baru. Wallahu alam.

Bagi mereka yang belum tahu, susuk adalah perbuatan memasukkan bahan asing seperti emas, perak, berlian, besi, jarum ke dalam badan untuk memperoleh kelebihan tertentu, biasanya untuk menambah seri wajah bagi sentiasa nampak cantik, muda, menawan hati pasangan atau sesiapa sahaja.
Bagaimanapun, pemakaian susuk melibatkan pantang-larang yang harus diikuti pemakai. Pantang-larang tersebut seperti tidak boleh memakan beberapa jenis makanan seperti pisang tanduk, pisang abu, labu air, daun kelor atau tidak boleh melintas bawah ampaian kain atau lalu bawah tangga.
Ini bergantung kepada jenis susuk. Jika pantang-larang dilanggar, ia menyebabkan susuk hilang kuasa dan yang paling dirisaukan, susuk boleh menjadi racun kepada si pemakai dan memakan diri.
Pengamal ilmu susuk akan memasang susuk di beberapa anggota badan pemakai.
Ada memasang susuk di anggota badan selain muka dan malah ada yang dipasang pada alat sulit! Untuk pengetahuan, sebenarnya tiada barang fizikal dimasukkan ke dalam tubuh badan pemakai.
Apabila pemakai melihat pengamal susuk memasukkan sesuatu ke dalam badan mereka, itu adalah sihir ilmu khayalan bagi meyakinkan pemakai bahawa logam berharga dimasukkan ke dalam badan mereka.

Sihir ilmu khayalan adalah perbuatan syaitan dan iblis yang ingin menyesatkan manusia, agar pengamal ilmu susuk kelihatan hebat dan mempunyai kuasa istimewa.
Kaedah pemakaian susuk biasanya ada kaitan dengan amalan sihir melibatkan syaitan dan iblis. Apabila membabitkan sihir, pasti ada penyelewengan yang boleh merosakkan akidah seseorang Muslim.

Walaupun didakwa mempunyai unsur Islam dan penggunaan ayat Al-Quran, ini tidak boleh dijadikan alasan untuk menyatakan bahawa penggunaan susuk tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Demikianlah kecelaruan yang wujud dalam amalan kebatinan Melayu.

Allah memerintahkan setiap makhluk-Nya memohon pertolongan dan perlindungan hanya kepada-Nya dan tidak memohon kepada makhluk lain.

Seperti firman Allah di dalam Surah Al-Fatihah ayat 4; “Hanya kepada Engkau tempat kami menyembah dan memohon pertolongan"

Kita sebagai hamba Allah harus sentiasa ingat bahawa syaitan tidak melakukan sesuatu, selain menyesatkan manusia supaya jauh daripada batasan Islam dan akhirnya menemani syaitan di neraka jahanam yang kekal selamanya akan seksaannya.

Amalan susuk adalah rahsia ilmu ghaib yang tidak didedahkan kepada umum untuk difahami. Amalan ilmu susuk ‘tidak masuk akal’ dan tidak dapat diterima akal fikiran yang waras seperti memasukkan berlian, serbuk emas, jarum emas dan sebagainya.

Anggota badan yang sering dipasang susuk adalah kening, bawah dagu dan di muka seseorang sehingga menyebabkan wajah kelihatan cantik, manis, tidak awet muda dan tergoda siapa yang melihatnya.

Bagi lelaki pula susuk membuat pemakai menjadi kebal dan tenaga batin menjadi kuat.
Apa yang jelas amalan susuk termasuk dalam kategori sihir, iaitu iblis. syaitan, atau jin dan amalan tersebut boleh menyebabkan seseorang itu syirik kepada Allah.
Ketahuilah dosa syirik amat besar sehingga tidak mendapat keampunan Allah meskipun dengan bertaubat.Allah memberi amaran, di dalam al-Quran bahawa syaitan adalah musuh nyata orang beriman.

Oleh demikian dalam keadaan apa pun makhluk ini hendaklah dianggap sebagai musuh, tidak kira sama ada jin dan iblis boleh menyebabkan seorang kelihatan cantik, berseri, disukai ramai, dipandang manis digeruni, kebal untuk.

Ingatlah akan amaran Allah di dalam surah an-Nisa’ ayat 48; “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa selain (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barang siapa mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar."

Kita patut berikhtiar dan berusaha untuk mendapatkan kebaikan. Selebihnya bertawakal dan berserah kepada Allah.

Apabila kita perlukan pertolongan di dalam kesulitan dan inginkan sesuatu, seharusnya kita hanya memohon doa kepada-Nya.

Yakinlah janji Allah di dalam surah Al-Zalzalah ayat 7 & 8: “Barang siapa mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah, maka ia akan diperlihatkan balasannya. Barang siapa mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah, maka ia akan diperlihatkan balasannya juga"

Rawatan susuk guna ayat al-Quran
Di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah, pemakai susuk akan diperiksa dan perawat akan mengeluarkan susuk tersebut. Apa yang dikeluarkan bukan logam berharga seperti yang didakwa pengamal ilmu susuk. Sebaliknya, apa yang dikeluarkan adalah ‘sihir khayalan’ yang diistilahkan sebagai susuk.
Berdasarkan pengalaman saya, apa yang dikeluarkan dari tubuh pemakai susuk, adalah jin dan iblis! Semua itu hanyalah ‘permainan mata’ atau ilusi untuk mengaburi mata demi menunjukkan seolah-olah ilmu mereka hebat. Setelah selesai membuang jin atau iblis dari badan pesakit, mereka akan diberi ayat berikut untuk diamalkan disertai doa kepada Allah untuk memohon penyembuhan dan pengampunan.
Ayat-ayat tersebut adalah:
Surah Al-Baqarah ayat 165 hingga 186
Surah al-Mukminun ayat 105 hingga 118
Surah Al-Baqarah ayat 244 hingga 255
Surah Al-Fussilat ayat 25 hingga 44

Kaedah mengamalkan ayat Al-Quran tersebut ialah pesakit hendaklah membaca surah pertama iaitu surah Al-Baqarah ayat 165 hingga 186, tiga kali pada malam dan surah kedua iaitu surah al-Mukminun ayat 105 hingga 118, tiga kali pada siang.
 
Pembacaan hendaklah diamalkan setiap hari selama tiga hingga empat minggu. Selepas membaca tiga kali, pesakit perlu memohon doa kepada Allah untuk penyembuhan dan ‘membersihkan’ mereka daripada sihir susuk atau jin dan iblis yang mendamping diri mereka semasa mereka memakai ilmu susuk.

Selepas membaca dua surah pertama tadi, pesakit hendaklah mengulang amalan tersebut dengan surah berikutnya yang akan diberi oleh perawat dari semasa ke semasa.

Boleh dianggap susuk sebagai satu cara meningkatkan keyakinan diri (self esteem) seseorang, walaupun sebenarnya tidak ada perubahan fizikal berlaku pada diri pemakai.
Sebagai kesimpulan, ingatlah akan sebuah pepatah, “mencegah lebih baik dari mengubati". Sebaik mungkin, hindari daripada perbuatan susuk.

Janganlah menyangka susuk hanyalah sekadar ‘alat kosmetik’ biasa untuk menambah seri kepada pemakai. S usuk adalah perbuatan syirik melibatkan jin dan syaitan.
Ingatlah, kecantikan abadi adalah kecantikan hati. Kecantikan fizikal bersifat sementara.

(Sumber: utusan)
loading...

0 Response to "Kenali SUSUK dan HUKUM SUSUK Menurut Islam"

Post a Comment